Dödssynder och drivkraft

december 20, 2009 kl. 8:34 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Det har kommit till min kännedom att en novelltävling pågår vars deadline är nyårsafton 2009.

Tävlingens tema är de sju dödssynderna; högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja.

När jag såg prissumman, 30 000 kr, sken jag upp, men blev strax beklämd när jag kom till insikt om att mitt uppskinande berodde på just en av synderna, och ju mer jag studerade listan över synder och jämförde den med min egen lista över utförda synder, desto mer fann jag mig vara en usel människa och ville inte längre deltaga i tävlingen.

Senare kom jag till sans och funderade på om det överhuvudtaget finns någon människa som inte har åtminstone någon dödssynd i sitt belastningsregister. De flesta människor har väl till och med en hel del kan man förmoda, men sådana tankebanor skall man undvika, för ens egen synd blir inte mindre av att många andra individer begår liknande synder.

Genom årtusendena har stora tänkare tolkat heliga urkunder på olika sätt i syfte att de skall passa in på deras egen redan förda livsstil, varmed tänkarna med lätthet har kunnat förklaras heliga och rena samtidigt som alla som inte har velat leva som dem har klassats som otrogna hundar som måste slås i bojor, landsförvisas eller helt sonika tas av daga. Jag vill inte vara sämre och skall därför göra min egen tolkning av hur man bör förhålla sig till de sju dödssynderna, dock med det tillägget att jag inte har för avsikt att betrakta eventuella meningsmotståndare som otrogna hundar. Det är tillåtet att ha andra gudar jämte mig. Jag räds inte konkurrensen. Tvärtom, jag välkomnar den. Må bäste man eller kvinna vinna i den ädla kampen om människornas själar. (Här såg vi alltså ett exempel på högmod. Håkan Tendell ansåg sig ha rätt att bunta ihop historiens alla högreligiösa herrar och damer och göra dem, om inte till åtlöje, så åtminstone försöka förminska det anseende de vunnit hos de månghövdade massorna. Vi måste se upp med honom. Han är ett hot mot den rådande samhällsordningen och kommer att ställa till med stor oreda om han tillåts fortsätta på den inslagna vägen med att släpa i smutsen sådant som av hävd anses vackert och värdigt. I honom finns mer än en Marius.) (Här såg vi ytterligare ett exempel på högmod).

Nog om högmod. Jag vill tala om de sju dödssynderna i mer generella termer. Synderna är inte sällan den kraft som driver människorna framåt. De måste alltså inte undvikas till varje pris, men man skall ha dem i åtanke, så att man i sitt leverne inte går till överdrifter, utan tar sig tid att stanna till och tänka efter: Vad är det jag gör? Vad gör jag det för? Hur påverkar mina handlingar mina medmänniskor? Hur bör jag behandla mina medmänniskor för att kunna leva med mig själv? Jag är en besättningsman på rymdskeppet Jorden. Vad gör jag för att inte skeppet skall gå i kvav?

Håkan Tendell

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Man kan säkert stryka någon av dödssynderna från listan om man vill. Enda skälet till att de är just sju, är att allt skulle vara sju. Det fanns sju vetenskaper, Den Helige Andes sju gåvor, sju underverk, sju himlar, sju sovare och naturligtvis sju sorters kakor 🙂

    Skälet till att sju ansågs som ett heligt tal är att tre är Skaparens tal (Fadern, Sonen och Den Helige Anden) medan fyra är världens tal (de fyra väderstrecken). Lägger man ihop de båda talen får man sju, som då symboliserar Skaparen och Hans skapelse, och det är ju allt som finns det, så det är riktigt heligt och fint.

  2. Det var ju sju tusan till att vara allmänbildad …
    Således ytterligare en person som kan komma att skaka samhällsordningen i dess fyra hörnpelares grundvalar.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

