Dialogen

december 19, 2009 kl. 5:52 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Länge har jag trott mig veta att dialogskrivande var det ämne av alla författarämnen som jag behärskade bäst av allt, kanske till och med till fulländning.

Efter att ytterligare ha fördjupat mig i skrivandets konst vet jag nu bättre: Jag behärskar icke ämnet alls, ty det är en hel vetenskap i sig.

Det är härmed ställt utom allt tvivel att jag inte kommer att vara i närheten av att ha uppnått den högsta upplysningen senast på nyårsafton.

Alla dessa timmar i skolan som man la ner på till exempel träslöjd. Varför?

Jag svarvade en skål, jag täljde en sked, jag sågade och hyvlade och spikade. Till vad nytta?

Kunde inte skolan ha kommit fram till följande? ”Håkan är ämnad för större uppgifter. Han måste ges inblick och utbildning i allt som rör författande. Han skall bli stadens store son. Hans böcker skall spridas och åtnjutas över hela världen och skänka glans åt staden Göteborg. Han är härmed befriad från ämnena träslöjd och syslöjd.”

Allting ställs på sin spets nu när man vid livets mitt kommer fram till att det man skulle vilja veta mest om, inte vet mycket om.

Och livet som man levde, var det bara bortkastad tid, eller fanns det en mening med att först leva ett liv som en annan människa?

En författare kan emellertid inte få nog av livserfarenhet. Jag har dansat wienervals på kadettbal i Blå hallen i Stockholms stadshus och jag har druckit hembränt och spytt på en trottoar längs Karl Johan i Oslo på den syttende mai. Jag har sett en konsert med Los Angeles Philharmonic på Hollywood Bowl och jag har gjort en stage dive från scenen på Valand i Göteborg. Jag har varit debattartikelförfattare för Sveriges nya EU-kommissionär och jag har dragit igång Tottenhamklacken på ett derby mot Arsenal på White Hart Lane.

På sätt och vis har jag genom hela livet ägnat mig åt kultur av olika slag. Det handlar alltså inte om att jag nu måste bli återfödd: det handlar snarare om att jag bör knyta ihop säcken och rikta mina lasersprutande ögon mot en och samma fläck i stålväggen tills jag har genomborrat den.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

