Mina dikter i urval

december 12, 2009 kl. 9:23 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

 

*************************

Numro ett

Innan allt är över,

innan allt är försent,

skall jag vandra på ängars klöver

och rensa mitt sinne rent.

Smuts och skräp finns överallt,

även inom mig.

Mitt hjärta har ibland varit kallt,

tanken tynger mig.

Ingen klocka vridas kan

tillbaka till en svunnen tid.

Den chans man hade, den försvann

och vilar nu i stilla frid.

Jag flera gånger själviskt har

värjt mig ifrån kvinnors glöd.

Min frihet tog jag i försvar

de gånger kvinnor kärlek bjöd.

Än fler gånger var jag den

som kärlek lönlöst sökte.

Jag ville ha mitt hjärtas vän,

men föll när jag försökte.

Vem har tröstlöst liksom jag

fällt så många tårar

efter ett förlorat slag?

Kärlek är för dårar!

Lyckliga de som finner varann.

Jag undrar hur de gör.

Hur finner två själar kärlek sann?

Jag undrar tills jag dör.

*************************

Numro två

Det finns inga färger, ej himmel , ej sol.

Det finns inga blommor, ej ros, ej viol.

Det är här jag hör hemma, det är hit jag har gått.

Jag vill stanna för alltid bland svart, mörkt och grått.

*************************

Numro tre

Jordens livskraft sakta flyr,

varje timme tycks mig dyr.

Blomster vet ej världens plågor,

söker sig mot ljusets lågor.

Varje dag är liv på nytt,

gläds då åt den dag som grytt.

Som äpplet skiljs från grenen sin

och faller hårt mot mark,

som vatten skiljs från höga moln

och störtar ned mot jord,

som solen tycks försvinna bort

i kanten av vår värld,

så skall jag bli till nytt en gång

på livets vilsna färd.

*************************

Numro fyra

Hela ditt liv har du slipats för

den stund du nu står inför.

Det är nu som det avgörs

om allt var förgäves

eller om det blir till din favör.

Röken förblindar ditt öga

och stridslarmet dövar dig helt.

Att nu ta till flykt båtar föga,

ej heller att ligga ner stelt.

Var med mig nu,

vi skyddar varandra

när striden är i full gång.

Min hjälp det är du

när vi ensamma vandra

in i vår hjältesång.

*************************

Numro fem

Så vacker är den snö
på stadens alla tak
att jag ej mer vill dö,
ej längre bli ett vrak.

Så länge som mig benen bär,
vandrar jag på livets stig.
Vid alla gudars namn, jag svär:
Stupa skall jag blott i krig.

Jag har ett liv, ett liv jag har,
det skall jag vårda ömt.
Tids nog så kommer andra dar
när jorden mig har gömt.

Mitt liv har fyllts av sång och skratt,
det kan jag ej förneka.
Riklig är min minnesskatt.
Låt mörkret så förblekna!

*************************

Numro sex

Slaves of the World,

hear my call.
When the time has come,
I will free you all.

Those of you who captured are
in cellars cold and dark,
I will heal your deepest scar
and light your inner spark.

Those of you who often feel
that you need to hide,
I will bring my swords of steel
and stand there by your side.

Those of you who seldom find
a place where you belong,
I will help you ease your mind
and sing a little song.

All you people everywhere,
break your chains and rise.
Another world awaits out there,
Earth is Paradise.

*************************

Numro sju

You know, there are so many dreams that can come true

if you work and if you pray.

No matter then how hard it seems

for me or you,

dreams, they will come true one day.

*************************

Numro åtta

I’m nothing but a wave

in the oceans of time.

I am weak, I am brave

and I fall and I climb.

This message I send

while my heart still can pour:

Our waves will not end

when they once reach the shore.

* * *

all poems by Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

