Universums alla ord

oktober 31, 2009 kl. 1:23 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

abc

Det slår mig redan i början av mitt forskningsprojekt om Universums alla ord att vad som komplicerar färdigställandet av redovisningen är att det finns andra alfabet än det latinska. Vi har det grekiska, det kyrilliska, det hebreiska, det arabiska, det indiska, det kinesiska och så vidare. Plus alla smärre variationer inom den latinbaserade gruppen såsom ñ och ü och ö och ô. Eller det dansknorska tecknet för ae. Eller det isländska tecknet för, ja, jag vet inte vad det är, men jag har för mig att det ser ut som ett böjt d, korsat av ett streck. Förmodligen står det för dt eller kanske th, nej, jag skall inte spekulera här, det är inte meningsfullt.

Alla ord i Universum kan i och för sig ljudas, och det borde därför räcka med det svenska alfabetet för att redovisa samtliga ord. Det allra bästa hade ju varit att använda sig av det fonetiska alfabetet, men eftersom jag inte behärskar det får det gå lika bra med det svenska.

Men hur skall man egentligen gå till väga för att ta reda på samtliga ord? En idé jag har är att googla alla bokstavskombinationer begränsat till max två likadana bokstäver i rad inom ett ord, och maxlängd på ordet trettio bokstäver. Alla ord som överstiger trettio bokstäver är inte ord, utan blott ett bevis på bristande effektivitet hos språkskaparna. Om ordet inte får någon träff på Google är det inget ord. Visst kan man tycka att om jag skriver en bokstavskombination, vilken som helst, är det plötsligt ett ord, men kombinationen saknar ju innebörd. Ett ord är inget ord förrän minst två människor på Jorden vet vad det betyder. Annars är bokstavskombinationen bara ett skri i ensamheten, ett utdöende läte i en bortglömd bergsby.

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

