Förlusten

oktober 24, 2009 kl. 11:46 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Inget förgyller en kväll så som att radera ett riktigt dåligt manus.

Vad det denna gång var fråga om var mitt bidrag till den stora novelltävlingen.

Jag har flera dagar på mig att skriva något nytt.

Det är lugnt.

Jag ordnar detta.

Jag brukar ju vara framgångsrik i allt jag företar mig …

Lyckan står den djärve bi. Var och en är sin egen lyckas smed. Friskt vågat, hälften vunnet.

Men det gäller inte mig.

Inte nu.

Gnistan är tappad.

Jag kommer ingen vart.

Bara ett mirakel kan rädda mig.

Alltså är det kört.

Alla misstag beror på mig.

Alla motgångar beror på mig.

Det är jag som är felet.

Det är jag som saknar vad andra har.

Min självbild har kommit ikapp verkligheten.

Det är ett vykort över en stad i ruiner.

 

Håkan Tendell

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Mitt bidrag till den stora novelltävlingen (du syftar väl på Umeå 2014?) har jag redan skickat.

    …men det känns knappt lönt.

    Jag har fjärrlånat antologierna med vinnarbidragen från de två senaste årens novelltävlingar i Umeå.

    Och juruns smak är… tja… Ingen novell med vettig intrig har nog en chans.

  2. Inför den här tävlingsomgången försökte jag fundera ut vad juryn vill ha, så jag skrev en novell som handlar om en gammal man som bor i en trästuga omringad av en översvämmad norrländsk älv. Han bara ligger där i stort sett och planerar att sälja stugan efter vårfloden, köpa en kostym av modernaste snitt och leva livets sista glada dagar i Paris. Men vattnet stiger mer och mer och en natt brister kraftverksdammen och vattenmassorna smular sönder stugan.
    Jag håller nu på med en ny och avsevärt mer levande novell. Den måste bli klar i morgon. Det kommer den att bli. Hoppas att det inte var vinnarbidraget jag raderade …


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

