Att göra det enda rätta

augusti 24, 2009 kl. 11:58 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Jag lade ner det hela.

Det var inte värt att satsa vidare på.

Jag gav det en ny chans, men när jag funderade på det insåg jag att det mest gav mig bekymmer.

Om inte viljan finns där är det ingen mening att fortsätta, oavsett om det eventuellt skulle kunna bli något hyfsat bra av det.

Ajöss kriminalroman.

Jag raderade den för en stund sedan.

Det största beviset för att jag inte ville ha med den att göra var att jag igår satt i flera timmar och gjorde en femtonsidig novell av materialet. På det viset skulle jag låsa mig till att inte ha anledning att fortsätta att arbeta med romanen förrän Umeås novelltävling skulle vara avklarad till våren.

Primärt var det ett sätt att snabbt få ihop en novell till tävlingen, vars deadline i och för sig inte är förrän den 31 oktober. Sekundärt skulle jag alltså frigöra min hjärna till att kunna tänka på någon av mina andra manusidéer.

Det var en relativt god idé.

Men att göra som jag gjorde nu var det enda rätta.

Bara radera hela skiten. Romanen och novellen.

Ja, vad skall man säga?

Att skriva manustext och sedan radera den är varken slöseri med tid eller energi: det är en av uppgifterna på det träningsläger vi kallar livet före genombrottet.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

