Göteborg – donationernas stad

augusti 11, 2009 kl. 9:09 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Gothenburg in the past, the present & the future

Många gånger har jag funderat på vilka olika verksamheter jag skulle stötta eller initiera om jag hade en större summa pengar till mitt förfogande. Göteborg har skänkt mig så mycket lycka, och jag skulle så gärna vilja kunna återgälda detta på något sätt.

Idag påbörjade jag återgäldandet, om än i mycket liten skala. Det gick till så att jag begav mig till Stadsbiblioteket, tog kölapp 416 till receptionen, och när det var min tur att stiga fram förklarade jag att jag hade skrivit en roman och att jag ville skänka tre exemplar till biblioteket. Detta tillvägagångssätt verkade inte höra till vanligheterna, men den vänliga damen tog i alla fall mot böckerna och skrev en lapp att det var en gåva från författaren. Själv svamlade jag, tagen av stundens allvar, men fick på något sätt fram att jag inte hade några förväntningar, att biblioteket väl skulle göra något slags urval, ja, mina meningar var lågmälda och osammanhängande. Överlag måste jag ha gjort ett förbryllande intryck. Sedan lommade jag ut på gatan, utan att vara riktigt klar över vad jag hade åstadkommit. Nu kan jag i alla fall med emfas säga att, nej, det kan jag inte, för jag vet inte om det alls kommer att innebära, ja, om det skulle, går det väl några dagar innan böckerna har försetts med sådant som biblioteksböcker brukar förses med, om det nu alltså överhuvudtaget blir av, för det känns som att jag bara gör en massa fel hela tiden istället för att göra en massa rätt. De som gör rätt, de får kontrakt med förlag, och sedan ser förlagen till att böckerna hamnar i bokhandeln, på biblioteken, i kulturspalterna, och framförallt i läsarnas famn. Det är kanske inte menat att mitt liv skall levas på något annat sätt än i samklang med de olympiska spelens ideal: Det viktigaste är inte att segra, utan att kämpa väl.

Hälsningar

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

