T H E W O R L D I S Y O U R S

juli 31, 2009 kl. 7:50 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

love love love

 

Håll fast vid din dröm.

Och du skall se.

Att en dag.

Kommer allt kännas bra.

Infriad dröm eller ej.

Verkligheten bor inom dig.

 

När jag öppnade kartongen och såg mina visitkort fick jag bekräftat att det finns någon som heter Håkan Tendell som har skrivit en bok.

Det var det bevis jag behövde.

Min bok existerar.

Jag existerar.

På 2000-talet.

Det hade jag inte kunnat tro den där kvällen 1975.

Först den oprovocerade gängmisshandeln.

Och jag undrade varför detta hände mig.

Varför?

De var så stora.

Och så många.

Och de höll fast mig.

Deras knytnävar arbetade intensivt.

Mot mitt ansikte.

Mot min kropp.

Och så sedan.

Kniven.

Framför mina ögon.

Och orden.

”Nu skall vi döda dig.”

Sedan smärtan.

Av hugg i ryggen.

Och jag förstod att det var över.

Jag hade inga tankar kvar.

Jag var bara ledsen.

Och konstaterade.

Att vilken sekund som helst.

Skulle jag dö.

Då kom avslöjandet.

De hade huggit mig med knivskaftet.

Istället för med knivbladet.

Och de skrattade.

Och de fortsatte ge mig stryk.

Jag började lipa.

För jag förstod inte.

Varför allt detta hände.

Och jag visste inte.

När de skulle sluta.

Men de slutade.

Och stack iväg.

Ett tonårsgäng.

Med okända gärningsmän.

Försvann. 

Och lämnade kvar.

En nioårig pojke.

Med blodig jacka.

Jag dog den där kvällen.

Inombords.

Det förstod jag långt senare.

Efter att jag avstått från att hoppa.

Och istället börjat reflektera.

Över mitt liv.

Och det har tagit mig nästan hela 2000-talet.

Att bearbeta 1900-talet.

Jag blev en slagpåse.

Som bara tog stryk.

Och aldrig sa ifrån.

Eller gav igen.

För jag hade redan fått mig en läxa.

Om man bara uthärdar våldet.

Kommer det att ta slut.

Och så är det bra med det.

Men det var då.

Jag har lärt mig att stå upp för mig själv.

Och för andra.

Man skall vara ödmjuk.

Och man skall vara tolerant.

Men man skall inte ta vilken skit som helst.

Nog om det.

Det är väl så.

Att många av de barn.

Som råkar ut för människors ondska.

Ägnar en stor del av resten av sina liv.

Åt att försöka bli så älskade av människorna.

Att såren skall läka.

Såren kanske aldrig läker.

Men applåder, hyllningar och beröm är som plåster för själen.

Plåstren ramlar ibland av och då behöver man nya.

Det är väl så många lever.

Författare. Sångare. Skådespelare.

Och andra konstnärssjälar.

De trasiga själarnas behov av uppskattning är oöverskådligt.

I morgon skall jag gå på U2 på Ullevi.

Och nästa lördag skall jag gå på Madonna på Ullevi.

Det känns nog bra när sextiotusen människor uppskattar vad man gör.

Jag har inte lyckats glädja så många människor hittills. Men jag är väldigt tacksam för den positiva respons jag har fått. Igår var det till exempel en tjej som tyckte att min bok var bra för att den hade så många oväntade vändningar.

Nu när jag tittar på det färgglada kortet där det står att jag har lyckats med att ge ut en bok växer känslan att den där mördade nioåriga pojken inom mig kan andas ut och ge mer plats åt den fyrtiotvååriga överlevaren. Det är en lättnad som sköljer över mig.

Och just ikväll vill jag förlåta alla människor som har syndat. Det bor en rädd, liten rymdvarelse i var och en av oss.

Till alla som kämpar med sitt konstnärsskap önskar jag lycka och välgång.

Och till alla litteraturintresserade på jorden vill jag hälsa att vi kanske ses på bokmässan här i Göteborg. Det är en stad med rymligt hjärta och många hotellrum.

Du är välkommen.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

