Kvinnornas planet

juli 19, 2009 kl. 4:52 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

women rule the world

På väg genom shoppingdistrikten för att göra mitt årliga klädinköp (det blev ett par svarta byxor, ett par blå jeans, åtta par svarta strumpor, sex boxerkalsonger i olika färger, en svart skjorta, en blåsvartrutig skjorta, en lila skjorta och en svart T-shirt med ett färgglatt tryck som enligt expediten kommer att lysa i mörker) kom jag till insikt om att världen vimlar av kvinnor. De finns överallt. Precis överallt. Och inte nog med det: det är också kvinnor som bestämmer vilka författare som skall lyckas: det är ju i huvudsak kvinnor som köper böcker på den här planeten.

Medan jag hade shoppingsuget i mig gled jag in på bokhandeln i korsningen Kungsgatan / Östra Hamngatan för att köpa modern litteratur (jag har alltför länge försökt gräva mig ner i artonhundratalet). Då jag ögnade igenom hyllorna slog det mig att jag måste köpa böcker som handlar om kvinnor. När jag skrev min kärleksroman trodde jag mig veta en del om kvinnor, och det är möjligt att jag vet en del, men jag vet inte allt, och hur skulle jag förresten kunna det? Varje kvinna är ju unik, men i alla fall: Jag bestämde mig för att fördjupad kunskap om kvinnor är nyckeln till ett lyckligt liv som människa i allmänhet och som författare i synnerhet. Eller också borde jag säga som människa i synnerhet, för jag borde verkligen träffa en kvinna. Det vore på tiden. Speciellt nu när jag inte längre behöver gå i halvtrasiga byxor (expediten i Levisbutiken hade för övrigt sjå med att hitta ett par passande jeans till mig eftersom de flesta jeansen såldes halvtrasiga och jag ville ha ett par som var hela från början. Det blev ett par av 506:ans modell om någon modeintresserad undrar).

Sammanfattningsvis, vad är det jag skall tänka på framöver?

1. Kvinnorna härskar på planeten Jorden.

2. Jag är en rymdvarelse från Andromedagalaxen.

3. Lyckan ligger i att behaga kvinnorna.

4. För att kunna behaga kvinnorna måste man lära känna deras behov.

5. För att lära känna kvinnornas behov måste man vara lyhörd.

 

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

