Lexikon

juni 9, 2009 kl. 11:20 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

lexikon

Det roar mig ibland att bläddra i lexikon. Det spelar egentligen ingen roll i vad för slags, så länge som de rör intressanta ämnen inom humaniora, naturvetenskap, de fria konsterna eller populärkultur. Jag är en allätare. Lexikon, encyklopedier, historiska atlaser, tabeller, listor. Jag gillar dem.

I det författarlexikon  jag har i min ägo händer det då och då att jag slår upp en sida på måfå och börjar läsa om en författare. Alla författare är unika har jag på så sätt kommit fram till. Även de som har skrivit så bra att de hamnar i ett lexikon. Om alla lyckade författare är unika innebär det att var och en av oss som bär på storslagna författardrömmar och samtidigt känner oss lite utanför, som att vi inte riktigt passar in i mallen, också kan lyckas. Läs den meningen igen. Den låter märklig, men den är grammatikaliskt korrekt. Rätta mig om jag har fel. Nåväl, att uppleva sig icke tillhöra det ordinarie författarskrået är kanske inget annat än ett gott tecken på att man faktiskt gör det. Om man nu är en sådan där som läser och skriver och drömmer.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

