Det förflutna

april 13, 2009 kl. 5:12 f m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Efter ett antal hastigt raderade manusförsök i ämnet historia i början av 2000-talet fann jag år 2003 harmoni i såväl titeln ”Europas förflutna” som dess upplägg: en så objektiv och relevant kronologi som möjligt för Europas befolkning att ta del av.

”In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister” sa Goethe. Därför nöjde jag mig med perioden 776 f.Kr. till 1815 e.Kr.

Entusiasmen var inledningsvis väldigt stor, och redan under hösten 2003 hann jag skriva cirka hälften av det som skulle bli det inte ens halvfärdiga resultatet, vilket jag i morse alltså raderade för gott. Förvisso existerar manuset än. Det ligger i en påse i en sopcontainer nere på bakgården. Sopbilen brukar komma på tisdag morgon, men före den dagens slut bör väl manuset ha bränts upp borta vid Sävenäs. Borta från datorn är manuset i alla fall nu, såvida inte en hacker kan återställa det. Och jag har tagit bort det från disketten också. Jo, jag har ett uttag för CD, men jag vet inte hur man gör när man bränner CD. För mig har bränna alltid betytt att man använder ett elddon av något slag. 1994 brände jag till exempel upp en Bibel i min kakelugn på Viktoriagatan 26 A i Vasastan. Jag köpte senare en ny, men den slängde jag tillsammans med historiemanuskriptet i morse. Den skall brinna i Sävenäs. Inte för att jag denna gång är besviken på Gud, utan mer för att jag tänker köpa ett nytt exemplar. Det hände sig nämligen vid den tiden, år 2007, att jag med en brödkniv sågade Bibeln itu så att Gamla Testamentet hamnade för sig och Nya Testamentet för sig. Jag stod helt enkelt inte ut med att som vetenskapsman betrakta detta okristliga hopkok av å ena sidan Gamla Testamentets politiska inkorrekthet och å andra sidan Nya Testamentets västerländska arkitektur. För min del, år 2007, kunde man lika gärna ha klistrat ihop Koranen och Bhagavadghita och kallat det ”Den heliga skrift”.

Nu var jag något orättvis mot Koranen här, det får jag medge. Vad vet jag om Koranen egentligen? Man kan vara präst utan att ha läst Bibeln från A till Ö, men kan man vara vetenskapsman i tider som dessa utan att ha läst åtminstone något ur Koranen? Hur skall man kunna förstå världen tillräckligt om man struntar i att studera vad en miljard människor finner heligt?

Utdrag ur Koranen (jag har för närvarande inte för avsikt att bränna den eller på annat sätt göra mig av med den):

”Sägen: ‘Vi tro på Gud, på vad som nedsänts till oss och vad som nedsänts till Abraham, Ismael, Isak och Jakob och stamhövdingarne, på vad Mose och Jesus fått och vad profeterna fått ifrån sin Herre, utan att vi göra någon skillnad på någon ibland dem, i det vi underkasta oss honom.”

”Människor, äten av vad som som finnes på jorden, för så vitt det är tillåtet och gott, och följen icke i Satans fotspår! Han är förvisso en förklarad fiende till eder. Han bjuder eder blott att begå synd och skändlighet och att påbörda Gud vad I icke veten.”

”Han har blott förbjudit eder det sjävdöda, blodet, svinets kött och sådant, varöver någon annans namn än Guds åkallats. Men om någon tvingas av nöd utan lystnad och utan brottslig avsikt, så är det ingen synd för honom; Gud är förvisso överseende och barmhärtig.”

”Fromheten består ej däri, att I vänden edra ansikten mot östan eller västan, utan fromheten finnes hos dem som tro på Gud, på den yttersta dagen, på änglarna, skriften och profeterna och bortgiva den egendom, huru kär de än hålla den, åt sina anförvanter, åt faderslösa, fattiga, vägfarande och tiggare och för slavars frigivande, samt förrätta bönen, giva allmosan och uppfylla sitt avtal, då de ingått avtal, de tåliga i sorgen, motgången och nödens tid; det är dessa, som äro rättfärdiga, ja, dessa äro de gudfruktiga.”

Ja, varför skola människor strida? Jag tror jag har läst tillräckligt ur Koranen nu för att kunna fastställa det jag alltid har misstänkt: Judendomen, Kristendomen och Islam är i grund och botten falanger av en och samma religion. Dess falanger skiljer sig inte mer åt än de olika falangerna inom arbetarrörelsen.

Bibeln kommer jag alltså att införskaffa på nytt och jag kommer att acceptera de båda Testamenten som delar av en helhet, på samma sätt som jag accepterar de tre religionerna som delar av en enhet. Jesus var en jude och Muhammed såg Jesus som en profet. Allt hänger ihop.

Var var jag någonstans?

Europas förflutna.

Varför valde jag just 776 f.Kr. som starten för min redogörelse? Jag kunde ju till exempel ha valt ”ab urbe condita” (från stadens (Roms) grundläggning) 753 f.Kr. Jo, men en sådan sak som de första olympiska spelen, 776 f.Kr., måste ändå anses som det symboliska startskottet för det vi idag kallar Europa.

1815 då? Varför valde jag det som slutdatum? Slaget vid Waterloo. Napoleons fall. Därefter förändrades den någorlunda beständiga världen i rask takt. Lokomotivet. Fotografiet. Elmotorn. Telegrafen. Kylskåpet. Luftskeppet. Evolutionsläran. Oljeborrtornet. Pastöriseringen. Dynamiten. Periodiska systemet. Skrivmaskinen. Telefonen. Glödlampan. Bilen. Coca-Colan. Grammofonen. Postorderkatalogen. Röntgenstrålningen. Biografen. Och då har vi ändå bara hunnit fram till 1895.

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Islam and Science Islam is unfairly attacked and always presented as a religion of backwardness . in this short article , we will show the true face of Islam and how it ,Contrary to ancient religions ,can be hailed the religion of science ; there are many verses that urge Moslems to search and read .

    Seeking science in Islam is given the main priority over any thing else, it should be the target of every Moslem since the very beginning and it should not be halted for any reason . prophet Mohummed says :Seek science since the time you are in the cradle to the time when you die “

    Also , seeking science is stressed in Islam , the first revealed verse in the Holy Quran is the verse which says ” Read ….” , also Allah(SWT) says in the Holy Quran what means “Nun. By the pen andthat which they write (therewith) ” Science is the capstone of Islam , the first revealed verse means the first priority , in the second verse, Allah(SWT) swears by one of the Arabic letters ” Nun ” and the pen ; the letter is the symbol of the language and the pen is the symbol of knowledge . WhenAllah(SWT) swears , though He needn’t to swear , this means that the thing he swears by should be given much interest and attention .

  2. Well spoken.
    We must constantly search.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

