Diktarnas kamp

mars 26, 2009 kl. 10:46 e m | Publicerat i Skrivande | 4 kommentarer

Mycket välkomna skall ni vara till ”Diktarnas kamp” och det första avsnittet i denna spännande tävling där diktare av olika slag möts i googling, det vill säga deras namn googlas inom ”citationstecken” och på så sätt avgörs det vem som är bäst.

Vi värmer upp med en liten match mellan Verner von Heidenstam och Marcus Birro. 

Verner von Heidenstam får …

38 000 träffar.

Marcus Birro får …

227 000 träffar.

Segrare: Marcus Birro på knockout i första ronden. Vilken härlig start!

Nästa match.

Carl Snoilsky mot Horace Engdahl.

Carl Snoilsky får …

8 000 träffar.

Horace Engdahl får …

123 000 träffar.

Kul för Horace.

Vad har vi sedan?

Erik Johan Stagnelius mot Camilla Läckberg.

Det här kan bli spännande.

Erik Johan Stagnelius får …

13 000 träffar.

Camilla Läckberg får …

209 000 träffar.

Vilken utklassning! Grattis Camilla!

Nu skall vi se.

Carl Michael Bellman mot Jan Guillou.

Kan det bli mera ovisst än såhär? Vem skall vinna?

Carl Michael Bellman får …

71 000 träffar.

Det där var minsann en överraskning. En svag insats för att vara Bellman.

Nu har Janne chansen. Den här kan han bara inte missa.

Jan Guillou får …

577 000 träffar.

Oj, oj, oj! Jag säger bara en sak: Världsklass!

Nu är det dags för Hedvig Charlotta Nordenflycht mot Björn Ranelid.

Två virtuoser i slingrande närkamp. Hur skall det gå?

Hedvig Charlotta Nordenflycht får …

2 000 träffar.

Björn Ranelid får …

64 000 träffar.

Ännu en prestigefull seger för Björn Ranelid.

Vad har vi här?

Monica Antonsson mot Liza Marklund.

Jag säger bara: Catfight!

Monica Antonsson får …

66 000 träffar.

Liza Marklund får …

447 000 träffar.

Marklund tvingar ner sin motståndare i brygga och avgör matchen!

Titta på reprisen! Vilket fighting face hon har! Underbart.

Nu drar vi ner lite på tempot och sjunker in i punschens götiska dimmor.

Esaias Tegnér mot Erik Gustaf Geijer.

Esaias Tegnér får …

41 000 träffar.

Erik Gustaf Geijer får …

37 000 träffar.

En något avslagen match som det ofta blir gentlemen emellan.

Nu till något mer fräscht.

Johanne Hildebrandt mot Ronnie Sandahl.

Johanne Hildebrandt får …

72 000 träffar.

Ronnie Sandahl får …

25 000 träffar.

Ja, det där var ju ganska väntat. En krigsreporter mot en Berlinpoet, liksom.

Det kunde bara sluta på ett sätt.

Johanne är sugen på lite tuffare motstånd. Hon går upp i ringen igen.

Motståndare: Liam Norberg.

Liam Norberg får …

33 000 träffar.

Johanne käkar pojkslynglar till frukost.

Nu kommer Runar Sögaard in i ringen. Har han diktat något? Det är oklart, men han sätter i alla fall igång med att tala i tungor och får …

16 000 träffar.

Johanne regerar.

Nästa match.

Gustaf Fröding mot Hjalmar Söderberg.

Gustaf Fröding får …

56 000 träffar.

Hjalmar Söderberg får …

50 000 träffar.

En hård och jämn match.

Men nu till det som vi alla har väntat på.

August Strindberg mot Selma Lagerlöf.

Det här är inte bara en kamp mellan två giganter, det är en kamp mellan Mars och Venus.

August står i sin ringhörna och skjuter blixtar med sina stirrande ögon mot Selma, som i sin tur vilar sin blick på en graciös kvinna i publiken. Båda kombattanterna är hetare än lava.

För att psyka Selma håller August upp ett exemplar av Röda rummet.

Röda rummet får …

70 000 träffar.

Selma plockar fram Gösta Berlings saga ur sin hatt.

Gösta Berlings saga får …

67 000 träffar.

Augusts psykning fick inte det genomslag han hade hoppats på. Nu skälver han, ty nu handlar det inte om enstaka alster mot varandra, utan hela det samlade författarskapet, hela diktargärningen. Det är frågan om vem som skall ta den svenska tronen i sin besittning – vem som skall anses som den största svenska författaren någonsin. August eller Selma? Selma eller August?

Nu är matchen igång.

August Strindberg får …

689 000 träffar.

Det går ett sorl genom publiken.

Selma hör den inte längre. Hon är helt fokuserad på August. Hon stirrar in i hans lika stirrande ögon. Deras blickar fräter hål på varandras hornhinnor. Det är nu det skall avgöras.

Och jag får nu höra att vi har ett resultat.

Selma biter sig i sin darrande underläpp, men viker likväl icke med blicken från Augusts diaboliska pupiller.

Selma Lagerlöf får …

744 000 träffar.

Vi har en vinnare, och det är Selma Lagerlöf!!!

Jubel. Strålkastare. Konfetti. Segermusik.

Selmas ansikte lyser av glädje och hennes fans stormar scenen.

August tar på sig sin höga hatt och tränger sig ut genom den larmande folkhopen.

Med nedsänkt huvud tar han en vandring längs stadens gator. ”Otack är världens lön. Jag trodde att folket var på min sida. Folket. Skrev jag kanske inte för dem? Stred jag kanske inte för deras sak? Eller var det bara så att jag skrev för mig själv, för mitt eget brinnande hat inför överklassfasoner och irrläror? Folket. De kanske missförstod mig? Läser man mina verk ordentligt ser man att jag icke var en kvinnohatare, utan en kvinnoälskare, eller rättare sagt människoälskare, ty allt jag ville var att människor skulle ha lika rättigheter. Jag vurmade för arbetarkvinnan. Det var blott överklassens arbetsskygga lösdrivare jag visade mitt förakt. Men nu har historien en gång dömt mig till kvinnohatare och då får jag stå ut med det. Något straff skall jag väl ändå ha för att jag behandlade Siri så illa. Jag kunde ha gjort så mycket annorlunda. Eller också inte. Vad som är människans fria val och vad som styrs av inre drifter och yttre omständigheter kommer att förbli mig en gåta. Jag försökte mig på måleri. Jag försökte mig på alkemi. Men bara det skrivna ordet lät mig skänka något beständigt till min omvärld. Folket. Det svenska folket. De läste mina böcker. De såg mina pjäser. Helt och fullt kan de i alla fall icke ha avskytt mig.”

August Strindberg genom Håkan Tendell

4 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Ha ha! Riktigt bra.
    (Jag var bara tvungen att kolla korpserien också. Robert Warholm 803 träffar. Håkan Tendell 1540.)

  2. Tackar!
    Ja, Allsvenskan känns avlägsen.
    Men vi får kanske chansen att kvala in till Superettan i år eller nästa år eller så. Man vet aldrig.

  3. Helt fantastiskt!

  4. Tack så mycket!


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

