Clean

november 3, 2008 kl. 9:11 e m | Publicerat i Skrivande | 6 kommentarer

”På dagarna rensade han pappershögar från skrivbordet. På nätterna rensade han gatorna från avskum.”

Vad sägs om en sådan inledning på ett manus? Eller så passar den formuleringen kanske bättre som underrubrik på filmaffischen till filmen ännu utan namn?

Det känns som att jag är på väg att glida allt djupare in i kriminallitteraturens lukrativa värld. I vilket fall som helst håller jag på att förlika mig med tanken på att det kanske trots allt är den nisch som passar mig bäst. Jag har dock aldrig tidigare skrivit något i den genren (bortsett från min insats med ”Hårda bud” på 55ord.se).

Idag har jag lämnat in tre kavajer på kemtvätt. Om det ändå vore lika lätt att skölja sitt sinne rent … Visst kan man skriva in sig hos närmaste sekt och be om en ordentlig hjärntvätt, men i motsats till ordalydelsen brukar ju den typen av behandlingar snarare tillfoga hjärnan mer skräp och smuts. Jag har genom åren försökt att låta mig vägledas av det mesta – ateism, humanism, darwinism, nihilism, buddhism, agnosticism. Ingenting verkar passa riktigt bra. Målet måste vara att hitta en ism som dels innefattar en godtagbar förklaringsmodell till världsalltets ordning, alltifrån mikrokosmos till makrokosmos, dels en levnadsfilosofi som om den tillämpades av varje enskild människa kunde leda till ett minimum av krig, kriminalitet, korruption och miljöförstöring. Lycka till, säger jag.

Länge har jag velat uppnå den fullständiga visdomen, men det verkar som att ju mer jag lär mig om världen, desto mer inser jag hur komplex och svårförståelig den är. En snöflinga på en människas lovikavante – hur hamnade den där? Sammansatt av några molekyler från Amzonasfloden, Victoriasjön och en utspilld öl på Avenyn som steg mot himlen och fogades samman i ett moln? Och var hade molekylerna varit innan? I blodet på en pirayattackerad upptäcktsresande, i snabeln på en sprutande elefant och i det inre av ett danskt bryggeri? Vattenmolekylerna i mitt glas – var har de varit? I Cleopatras läppar, i ett champagneglas på Titanic, i Niagarafallen, i blodet på en Tyrannosaurus Rex, i tårarna på Jesus kind? Genom vattnet hänger hela vår värld samman genom tid och rum. Det vatten som dränkte en matros vid den spanska armadans undergång blev räddningen för en främlingslegionär i Sahara. Allt hänger ihop. När man vrider på kranen och tittar på vattenstrålen i diskhon eller i handfatet är det världshistorien som passerar revy. När man dricker blir man ett med Universum.

Håkan Tendell

6 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Underbara bilder! Den sortens reflektioner borde du väl kunna lägga i munnen/i huvudet på en polis/deckare (om du nu tänker skriva i den genren)? I samband med att hen städar upp på gatorna? Snacka om att vederbörande skulle få ett personligt djup och väcka intresse hos läsaren. (Kriminalromangenren är säkert också ett bra sätt att ventilera all sin inneboende vrede på.)

  2. Ja, det vore något: En hjälte som efter att han har blivit skjuten i vänstra axelpartiet (jag har noterat att i nio fall av tio blir hjältar sårade i vänstra axelpartiet så att de kan fortsätta att rädda världen med sin högerarm) filosoferar kring blodet som strömmar ut ur honom: ”Detta blod, var har det varit? En gång i mitt hjärta, en gång i Fontana di Trevi, en gång i den syndaflod som var tänkt att hindra en stund som denna.”

  3. Världen törstar efter den sortens stora litteratur, det är jag säker på. Jag blev i alla fall flera snäpp gladare av att läsa axplocket ur din kommande (väl?) bok.

  4. Den är så gott som klar för publicering. Förlagen ringer just nu och tävlar om vem som kan ge mig det bästa kontraktet. Under ett telefonsamtal med en någorlunda sansad människa alldeles nyss hörde jag en förläggare skrika i bakgrunden: ”Give him an offer he can’t refuse!”

  5. Vad vackert du skriver! Nervigt och starkt, drive.

    Johanna

  6. Tack så mycket! Jag suger åt mig varje beröm.


Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

