möte på mässan

september 27, 2008 kl. 11:29 e m | Publicerat i Skrivande | 2 kommentarer

Mitt middagssällskap i kväll bestod bland annat av de trevliga damerna från www.bokhora.se.

Övre raden från vänster: Johanna Ö, Helena, Jessica. Nedre raden: Johanna K.

Även Johanna L (ej med på bild) var med på middagen.

Vid bordet fanns ytterligare några damer, bland dem Lotta (alias Alwilda http://alwilda.blogspot.com).

Vi dinerade på Incontro i Gothia Towers och diskuterade böcker och film samt litteraturbranschen i största allmänhet. Förutom att det var en väldigt trevlig middag i sig var det också nyttigt för mig att höra hur saker och ting fungerar. Jag är ju verkligen en novis i de här sammanhangen.

Sommaren 2006 bestämde jag mig för att satsa på att bli författare. Hur mycket har jag inte utvecklats sedan dess? Framförallt sedan våren 2008 har saker och ting börjat klarna i mitt huvud. Men jag har mycket kvar att lära.

På vägen hem från middagen började jag fundera på hur min fritid måste organiseras för att jag överhuvudtaget skall ha en chans att slå igenom som författare.

# Det första jag måste göra är väldigt enkelt: Tiden framför TV:n måste minskas ytterligare.

# Internet är nyttigare än TV, men även tiden framför datorn måste jag begränsa (dock inte i fråga om skrivande av manus).

# Jag måste grubbla mindre. Jag har redan skrivit en filosofisk roman. Det får räcka med att världen får ta del av de tankar som finns i den. Världsproblemen är lösta en gång för alltid. Jag behöver inte grubbla något mer. Dock behöver manuset putsas till för att göras mindre torftigt. 

# All den tid som blir över efter att tittandet, surfandet och grubblandet tonats ner skall jag ägna åt mer läsning och mer skrivande.

I genomsnitt bör min fritid bestå av 66 % läsning, 30 % skrivande och resterande 4 % studier av skrivkonst och branschkunskap. Det har alltså tagit mig drygt 42 år att komma till insikt om detta. Nåväl, det viktiga är att jag har kommit till insikt om det, och att jag dessutom hela tiden utvecklas i mitt skrivande.

 

Tendell september 2008

Tendell september 2008

Nu återstår bara att fastställa i vilken ordning som jag skall ta tag i mina manus.

1. Fixa till den filosofiska romanen. Deadline: 1 december 2008.

2. När det är dags för manus nr 2 lär jag ha fått reda på att jag misslyckades i kärleksromantävlingen. Då är det alltså dags att ta tag i det manuset och göra allt vad jag kan med det. Deadline: 1 mars 2009.

3. Skriva romanen för vilken jag redan har spaltat upp vad samtliga kapitel skall handla om. Deadline: 1 september 2009.

4. Sedan då? Är inte detta nog, kanske? Jo, så är det väl. Alla manusidéer som ständigt far genom mitt huvud måste ignoreras. Om jag skriver ner dem för att senare göra någonting av dem blir jag bara stressad av att jag inte kommer någon vart. Det är bättre att jag kraftsamlar på de tre manus jag redan har och ser till att förvandla dem till mästerverk.

På bokmässan köpte jag ett vykort av www.strindbergsmuseet.se/sallskapet.html, ett foto av August Strindberg. Först tänkte jag sätta upp det på väggen framför mitt skrivbord, men så satte jag upp det bakom mig i stället. Att bli stirrad i ögonen av Strindberg är säkert en bra metod för att skärpa till sig i sitt skrivande, men att bli stirrad i nacken av Strindberg måste vara ännu bättre. Dessutom kan han nu kontrollera vad jag skriver och kasta glåpord och såga mig så att jag till slut får ihop manus som duger för publicering.

Tack August, och tack alla damer. Det har varit en bra dag.

Håkan Tendell

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Intressant tanke med att dra ner på surfandet, jag hade just en liknande diskussion med en vän.

    Du har blivit utmanad på min blogg! Ställ bara upp om du själv vill!

  2. Livet är fullt av utmaningar, ävenså frågeformulär att fylla i. Jag brukar svara så dåligt på frågor. Ibland när folk hoppar på mig på gatan och vill ställa frågor (sälja något) har jag så svårt att säga nej, så jag börjar svara och känner hur snaran stryps åt, hur jag snart inte längre kan säga nej till lockelserna utan att verka dum i huvudet, vilket de också insinuerar: ”Men varför vill du inte ha lägre elkostnader eller telefonkostnader eller varför vill du inte vinna en resa till Barcelona eller varför vill du inte gå med i Scientologerna och umgås med Tom Cruise i en G5 privatjet och bli en player?” Just den där sista frågan har jag aldrig fått, men den kommer säkert vilken dag som helst.

    På bokmässan fingrade jag faktiskt på en bok i Livets ords monter och funderade på om jag inte skulle ta och gå med i den där sekten, få sanningen serverad och sedan må bra, typ.

    Nåväl, jag antar utmaningen delvis och svarar på de två sista frågorna i formuläret:

    Fråga: Vilket land eller stad har varit din bästa semester?
    Svar: Los Angeles och San Francisco 1985 samt New York 1997.

    Fråga: Vilken TV-kanal tittar du mest på?
    Svar: 1, 2, 3, 4, 4+, 4sport, 5, 6, 8, 9, 24, MTV, Kunskapskanalen och Öppna kanalen. Jag gillar Prem Rawats filosofiska föreläsningar. Han säger ofta väldigt kloka saker. Och så har en så skön föreläsningsstil också.


Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

