Kungsportsplatsen

juli 18, 2008 kl. 9:12 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Har med en insändare i dagens GT. Tänkte att jag skulle låta den bli publicerad även här i cyberrymden. För något år sedan slängde jag alla urklipp jag hade sparat från alla de diverse debattartiklar och insändare som jag haft med i tidningarna genom åren (det är tur att jag inte är chef för landsarkivet eller något i den stilen…). Men här är nu ett försök att åtminstone bevara något åt eftervärlden som inte kräver att man skall plöja igenom ett stort antal mikrofilmsrullar i framtiden om man nu skulle få för sig att studera vad som en gång i tiden skrevs i bland annat GP, GT, Aftonbladet, Arbetet och The European. Nu till dagens GT.

”Göteborg intar en restriktiv hållning till skrymmande skyltning i innerstaden. Kanske med all rätta, ty jag kan se värdet av att bevara till exempel den vackra 1800-talsmiljön mellan Gustav Adolfs torg och Göta Älv.
     Efter att länge ha begrundat Kungsportsplatsen undrar jag dock om inte denna mötesplats i innerstaden skulle kunna få lov att leva i nuet fullt ut och utvecklas till Göteborgs egna motsvarighet till Times Square på Manhattan.
     Jag ser framför mig fasader smyckade med färgsprakande videoskärmar, byggnadsställningar monterade på taken, klättrande mot skyn i konstverk av neon – ett regnblött skådespel av rött och gult, blått och grönt som till månget ögas fröjd låter sig avtecknas mot kvällshimlen.”

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

