Slutscenen

juli 5, 2008 kl. 11:59 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Manuset är inte klart på långa vägar, men nu är jag i alla fall klar med slutscenen.

Om jag våndades inför öppningsscenen var det ingenting jämfört med det här. Som exempel kan jag nämna att jag begrundade den sista meningen i ungefär en halvtimma. Sedan strök jag den. Den näst sista meningen fick således bli den allra sista.

Eftersom det rör sig om en kärleksroman, kan jag väl avslöja att slutscenen är romantisk.

När jag nu dessutom har strukit den sista meningen, tror jag också att slutscenen kommer att bli väldigt bra om någon i framtiden filmatiserar romanen. Jag såg det själv framför mig hur eftertexterna och musiken dyker upp till vissa bilder. Har dock inte funderat på vilken låt som skulle passa bäst.

(Bonusinfo: Just nu hör jag genom det öppna fönstret hur Bruce och publiken förenas i Twist and Shout på Ullevi. Den som ändå vore där… Jag var utanför Ullevi igår och hörde hela konserten, men det blir ju liksom inte riktigt samma sak som att stå på planen nära scenen.)

Men för att återgå till hur svårt det kan vara att bestämma sig för hur det allra sista i ett manus skall se ut: En hel natt för länge sedan, sommaren 1999, tror jag det var, lyssnade jag växelvis på två låtar som skulle utgöra slutlåten i en film som handlade om en kille och en tjej som träffades i New York och gjorde en resa till San Francisco.

Låtarna jag valde mellan var Madonnas Live to tell och Bowies Crystal Japan. Jag kunde aldrig bestämma mig för vilken, så det blev aldrig någonting av det där filmmanuset (jag hade ändå inte skrivit någonting på det, utan bara tänkt ut större delen av filmen i mitt huvud).

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

