FRA och skyddandet av manus

juni 16, 2008 kl. 2:11 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Paranoia skall man akta sig för och det är lätt hänt att måla Stasi på väggen när DDR skall återuppstå genom FRA-lagen. Läs bland annat här om Sveriges eget Stasi.

Samtidigt är det inte helt utan bekymmer det här med att en stor del av vår elektroniska kommunikation kan hamna i andra händer än vad avsändaren hade för avsikt. Hur kan man till exempel garantera att ett manus inte hamnar i orätta händer? Om jag skulle få för mig att mejla en första version av ett manus till någon eller några som jag vill skall kommentera det, hur vet jag då att manusidén inte stjäls av en mutbar FRA-anställd?

Nej, jag kan nog ha överdrivna farhågor ibland, även om mitt mål från tid till annan är att sträva efter det stoiska lugnet. Men det var alltså så härförleden att när filmen 10,000 B C hade haft premiär kom jag ut ur biografen med en känsla av att min manusidé var stulen. 1998 skickade jag iväg filmmanuset ”Luna Tribe” till ett bolag i Hollywood (ja, det låg väl inte exakt i Hollywood, men i stor-Los Angeles i alla fall). De svarade aldrig. År 2000 skickade jag iväg manuset till ett annat bolag i Kalifornien. De svarade inte heller.

Det fanns så mycket i filmen som liknade mitt manus. Mitt utspelade sig 4 000 f. Kr. (sextusen år hit eller dit, vad spelade det för roll på den tiden?). En fredlig stam blev överfallen av en mer krigisk sådan. Den fredliga stammen splittrades. Snubbar från Atlantis dök upp, och allting slutade i ett blodbad. Det var storyn i mitt 90-sidiga manus, och när jag kom ut ur bion sa jag tyst för mig själv att ”I’m gonna sue their asses”. 

Så begränsad var min syn att jag bara såg till likheterna i filmen och inte till olikheterna, och jag blandade ihop det faktum att det där med att hjälten lyckades tämja ett stort kattdjur, det var någonting som jag år 2006 eller 2007 hade hittat på i en ofullbordad och tämligen annorlunda bokversion av manuset, vilket alltså Hollywood inte kunde känna till. Och jag bemödade mig inte ens om att kolla vilket bolag som hade gjort filmen. Eller är skurkarna så sluga att de först säljer manuset till ett annat bolag som sedan väntar i tio år på att skörda frukterna av stölden, allt för sopa undan spåren?

Ja, ni hör ju själva. Ibland är man i ett sådant tillstånd att man bara ser det man vill se och blundar för allt som tyder på motsatsen. För om man skulle ta tio människor och ge dem i uppdrag att författa ett stenåldersäventyr, hur många av dessa författare skulle då inte låta hela härligheten sluta i ett blodbad? Och hur många skulle inte lyckas få med folk från Atlantis på ett eller annat sätt?

På samma sätt är det väl med FRA-lagen att det är lätt som medborgare att dras med i vågen om spekulationer kring vilka hemskheter som kan följa av dess ikraftträdande. Kommer man att bli oskyldigt anklagad och sedan arkebuserad på torget för att man skrivit ord som Engelbrekt, Dacke och Anckarström? Eller krävs det att man skriver Allahu Akbar, Osama Bin Laden, Usama Bin Ladin, Mohammed Atta och Ashadu an-la ilaha illa-llahu wa ashadu anna muhammadan rasulullah? Därom tvista de lärde. Nu fick jag plötsligt för mig att som motpol till den islamiska trosbekännelsen rita en komprometterande teckning av Muhammed så att FRA inte finner anledning att förfölja mig, men då skulle jag väl bli förföljd av militanta muslimer istället, vilka i och för sig FRA från och med den 17 juni effektivt kommer att skydda mig ifrån. Det är en enda stor soppa det här med politik, religion och kommunikation. Det är svårt att vara konstnärssjäl i det tredje årtusendet. Eller det har det väl alltid varit, förmodar jag.

Håkan Tendell

 

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

