Reflektion

mars 24, 2008 kl. 11:03 f m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Jag har gjort en lista på drygt hundra verk som jag måste läsa. Huvudsakligen romaner. Några diktsamlingar. Ingen facklitteratur. Jag kan nästan påstå att jag har läst tillräckligt med facklitteratur i mitt liv. Ändå känns det som att jag inte kan någonting. Det är möjligt att jag är en av landets mest allmänbildade personer, men till vad nytta?

De närmaste åren måste jag försöka strunta i facklitteratur, bortsett från böcker som handlar om skönlitteratur på ett eller annat sätt. Jag blir så uppgiven när jag tänker på hur många år jag har levat och inte läst de böcker som jag borde ha läst för att bli världens mest framstående författare eller för att bli en publicerad författare överhuvudtaget. Jag har lånat några deckare som jag skall plöja igenom för att kunna skriva den där deckarnovellen vars deadline är den 30 april, men efter det måste jag börja från scratch och insupa allt det som alla andra redan har insupit. Eller också är det så att alla andra inte har läst alla böcker. De har kanske också levt ett liv som har fyllts med andra saker. Men nu är det som det är. Jag tänker skriva en duglig bok om det så blir det sista jag gör, vilket år det nu kan röra sig om. År 2031 går jag i pension. Då kommer jag att få gott om tid att läsa och skriva. Mitt mål är att bli publicerad före år 2050.

Man skall kanske inte klandra sig så mycket för vad man inte har gjort i sitt tidigare liv. De beslut man fattade då var säkert någorlunda välgrundade baserat på den erfarenhet och de visioner man hade då. Genom allt man upplever med åren förändras också personen gradvis. Man har minnen från en svunnen tid, men är det möjligen minnen från en annan människa än den man är idag?

Vem var jag i Los Angeles 1985? Vad ville jag uppleva då?

Vem var jag i London 1987? Vad hade jag för planer för framtiden?

Vem var jag i Barcelona 1992? Hur såg mina drömmar ut?

Vem var jag i Milano 1995? Vad hade jag för visioner?

Vem var jag i New York 1997? Hur förändrade mötet med staden mig?

Vem är jag i Göteborg den 24 mars 2008, kl. 11.39? Vad vill jag? Vilka möjligheter har jag att framgångsrikt fortsätta på den väg som jag bestämde mig för den 21 juni 2006?

Jag har utvecklats. Det har jag.

Sommaren 2006 var jag en rookie. Sommaren 2007 hade jag provat på både det ena och det andra. Sommaren 2008… Sommaren 2009… Sommaren 2010…

Det finns ingen anledning till att drabbas av panik. Jag kommer eventuellt att leva länge till. Min tid kommer.

Har jag inte alltid vetat vad jag ville bli? Förvisso, men jag har också velat bli så mycket annat. Det är det som har varit det stora problemet, att jag inte hade någon röd tråd att följa. Men nu har jag ju hittat min nisch här i livet. Än så länge kan jag dock inte leva på författandet. Det kan jag kanske inte ens efter den första romanen, men efter den första romanen kommer allting ändå att förändras. Allting. Fullkomligt.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Blogga med WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

