Årets första dag

mars 1, 2008 kl. 12:31 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

De gamla romarna ansåg att året inte började förrän i mars månad. Räkningen lever delvis kvar i månadernas namn – september: den sjunde månaden, oktober: den åttonde månaden, november: den nionde månaden, december: den tionde månaden. Och så är det två månader till och sedan kommer mars.

Det passar mig bra att 2008 inte börjar förrän nu, för först idag har jag i grund och botten blivit av med det dåliga samvete som grundat sig på att jag ännu inte har läst samtliga klassiker samt samtidens samtliga beryktade verk. Ingen människa kan nämligen ha gjort det, inte ens de människor som på heltid arbetar med att läsa och recensera böcker. Och om man då, som i mitt fall, behöver arbeta med något annat än litteratur på vardagarna för att försörja sig och sedan på kvällar och helger försöka hinna med att läsa och dessutom själv försöka prestera något i manusväg, ja då är det väl självklart att många av verken ännu är olästa.

När jag tänker efter är det ju till och med så att jag i mitt liv knappast har underkonsumerat litteratur. Jag har säkert läst mer än tusen böcker, allt ifrån tunna pocketböcker till tung facklitteratur i diverse ämnen. Och inte nog med det: Jag har säkert bläddrat i mer än tiotusen tidningar, allt ifrån serietidningar till morgontidningar, från personaltidningar till populärvetenskapliga magasin, från färgglada skvallertidningar i frisersalonger till sobra alster som man kan hitta i det lilla facket framför sig när man slår sig ned i en flygplansfåtölj. Det skrivna ordet har sannerligen mött min blick i riklig mängd. Och jag har mött det talade ordet tusentals gånger i biografsalongen eller framför TV:n. Och jag har mött det sjungna ordet tusentals gånger via stereon, via radion, via TV:n och genom att ha gått på mängder av konserter. Ja, vad andra ordkonstnärer lättsamt eller mödosamt har skapat, det har jag ju faktiskt tagit del av i hela mitt liv. Så försvinn, dåliga samvete! Försvinn och låt mig glädjas över det jag läser istället för att våndas över det jag inte har läst. Litteraturläsning skall hellre vara ett nöje än en plikt, även om man råkar ha ambitionen att skriva böcker själv och självklart vill lära sig av vad andra har skrivit. Nytta och nöje bör förenas. Det är så sant som det är sagt. Så enkelt är det.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

