Summering

februari 17, 2008 kl. 7:07 e m | Publicerat i Skrivande | Lämna en kommentar

Tre sidor blev det idag. Det är ju inte så dåligt. Speciellt inte med tanke på att jag inte skulle räkna antal sidor den här helgen. Fast jag uppfyllde å andra sidan inte målet om att jag skulle arbeta strukturerat. Den halva sidan jag skrev igår tillhör nämligen ett annat manus än det jag har skrivit på idag.

Då jag genom åren flitigt har utplånat alla manus som har refuserats ett antal gånger och alla påbörjade manus som jag efter ett tag inte har velat fortsätta på, existerar för närvarande inget färdigt manus, men åtminstone fyra påbörjade manus. Vi kan kalla dem M1, M2, M3 och M4.

M3 och M4 består visserligen vardera bara av respektive titel och ett inledande stycke så att jag i framtiden skall kunna komma ihåg var det var för idé som jag hade en gång i tiden.

M1 innehåller i nuläget 44 sidor, medan M2 innehåller 19 sidor.

Jag är som mest stressad när jag inte har något manus ute för granskning. Jag har varit stressad ett tag nu. Jag undrar om jag inte i den närmaste framtiden borde satsa på att skriva klart M3. Det är det manus som snabbast skulle kunna bli klart. Det är vad jag tror i alla fall. Hur många sidor det kan tänkas sluta på har jag ingen aning om, men jag borde nog se till att det blir minst 100 sidor. I vilket fall som helst borde 75 sidor vara ett minimikrav. Nu blir jag stressad bara av att tänka på vad jag skall prestera. M3 får nog ligga ett tag till. Det är bättre att jag fortsätter med M1 och M2 lite om vartannat. M4, som jag har tänkt skall bli en internationell bestseller, får nog vänta till sommaren eller hösten innan jag ger mig på den. Inte minst med tanke på att jag måste läsa fler romaner av en viss typ för att få den rätta känslan för mitt skrivande av det manuset. Jag tror i och för sig att M2 kan bli en bestseller den också. Om jag kan hålla samma stil som jag har hållit hittills i den, blir den nog väldigt bra. Fast det är inte så viktigt med en bestseller för mig just nu. Till att börja med får jag ju se till att överhuvudtaget få någonting publicerat. Nästa mål får kanske bli att sälja 50 000 ex. Först därefter är det väl läge att drömma om internationella bestsellers. Men jag skriver naturligtvis så bra jag kan redan nu. Det är väl bara det att min högstanivå inte är så hög och att min lägstanivå inte är så hög den heller. Men jag kämpar på. En dag skall jag lyckas. Om inte ens jag själv tror på mig, vem skall då tro på mig? Det är bara att kämpa på. Det gäller att inte blicka alltför mycket bakåt och gräma sig över spilld tid, misslyckanden och motgångar. Historien går inte att påverka. Endast nuet och framtiden har jag i min hand.

Håkan Tendell

Kommentera »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.
Entries och kommentarer feeds.

